> AZBEST obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości

AZBEST obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości

AZBEST obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości:

Azbest jest substancją stwarzającą szczególne zagrożenie dla środowiska i stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi, dlatego powinien być wykorzystywany, przemieszczany i sukcesywnie eliminowany przy zachowaniu szczególnego nadzoru oraz odpowiednich środków ostrożności. 

Termin zakończenia usuwania azbestu określono na rok 2032.

Obowiązkiem właścicieli i zarządców przy użytkowaniu obiektów, urządzeń instalacji i innych miejsc zawierających azbest jest zgodnie z § 10 ust. 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 13 grudnia 2010 r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania wyrobów zawierających azbest oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których były lub są wykorzystywane wyroby zawierające azbest (Dz. U. z 2011 r., Nr 8, poz. 31) dokonywanie corocznej inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest poprzez sporządzenie spisu z natury.

Wynik inwentaryzacji ujmuje się w „Informacji o wyrobach zawierających azbest” - do pobrania", wg wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do ww. rozporządzenia.

Wykorzystujący wyroby azbestowe sporządza informację o wyrobach zawierających azbest w 2 egzemplarzach:

  • osoby fizyczne niebędące przedsiębiorcami przedkładają informację Burmistrzowi Miasta i Gminy Zagórz;
  • pozostałe podmioty (np. przedsiębiorcy) przedkładają informację w formie pisemnej Marszałkowi Województwa Podkarpackiego.

Drugi egzemplarz Informacji należy przechowywać przez okres jednego roku, do czasu sporządzenia następnej informacji. Uaktualnioną informację należy składać corocznie do 31 stycznia za poprzedni rok kalendarzowy, aż do zaprzestania użytkowania wyrobu i jego usunięcia.

Ponadto właściciel, zarządca lub użytkownik nieruchomości, obiektu, urządzenia budowlanego, instalacji przemysłowej lub innego miejsca zawierającego azbest jest zobowiązany do przeprowadzenia kontroli stanu tych wyrobów w formie „Oceny stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest” – do pobrania.

Ocenę sporządza się w celu kwalifikacji wyrobów azbestowych do dalszego użytkowania lub usunięcia oraz określenia stopnia pilności podjęcia działań naprawczych. Ocena jest sporządzana na formularzu, który stanowi załącznik do Rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004 r. w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest (Dz. U. Nr 71, poz. 649 oraz Dz. U. z 2010 r., Nr 162, poz. 1089) w 1 egzemplarzu.

Wypełniony formularz Oceny pozostaje u właściciela, użytkownika lub zarządcy nieruchomości łącznie z dokumentacją miejsca zawierającego azbest, obiektu, urządzenia budowlanego lub instalacji przemysłowej, a w przypadku obiektów dla których prowadzona jest książka obiektu budowlanego, ocenę dołącza się do tej książki. W przypadku wykonania prac polegających na zabezpieczeniu wyrobów zawierających azbest poprzez zabudowę lub nałożenie powłoki, należy ponownie sporządzić Ocenę stanu tych wyrobów w terminie 30 dni od przeprowadzenia zabezpieczenia.

Obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości, obiektu, urządzenia budowlanego, instalacji przemysłowej lub innego miejsca zawierającego azbest oraz sposób postępowania z wyrobami zawierającymi azbest określają przepisy prawne, w szczególności:

  • rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004 r. w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest (Dz. U. Nr 71, poz. 649 oraz Dz. U. z 2010 r. Nr 162, poz.1089);
  • rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 13 grudnia 2010 r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystania wyrobów zawierających azbest oraz wykorzystania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których były lub są wykorzystywane wyroby zawierające azbest (Dz. U z 2011 r., Nr 8, poz. 31);
  • rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 14 października 2005 r. w sprawie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy przy zabezpieczeniu i usuwaniu wyrobów zawierających azbest oraz programu szkolenia w zakresie bezpiecznego użytkowania takich wyrobów (Dz. U. Nr 216, poz.1824).

Informację o wyrobach zawierających azbest można:

  1. złożyć w siedzibie Urzędu Miasta i Gminy w Zagórzu, ul. 3 Maja 2, 38-540 Zagórz – w Kancelarii Ogólnej na parterze budynku, w godzinach pracy Urzędu,
  2. przesłać pocztą na adres:

Urząd Miasta i Gminy w Zagórzu

ul. 3 Maja 2

38-540 Zagórz

c)  przesłać za pomocą środków komunikacji elektronicznej poprzez portal ePUAP: https://epuap.gov.pl/wps/portal lub e-mail: urzad@zagorz.pl

Uwaga! Dokumenty doręczane do Urzędu Miasta i Gminy w Zagórzu za pomocą środków komunikacji elektronicznej (np. portal ePUAP, e-mail) muszą być podpisane ważnym kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo ważnym podpisem potwierdzonym profilem zaufanym (podpisem zaufanym). Szczegółowe informacje dotyczące możliwości utworzenia i korzystania z profilu zaufanego zostały zamieszczone na stronie ePUAP: https://epuap.gov.pl/wps/portal

Dodatkowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu 134622062 wew. 53 lub w siedzibie tut. Urzędu, II piętro, biuro nr 33.

Nieodpłatny odbiór odpadów zawierających azbest

 dla mieszkańców miasta i gminy Zagórz.

Urząd Miasta i Gminy w Zagórzu prowadzi ciągły nabór „Wniosków o demontaż, odbiór, transport i unieszkodliwienie odpadów zawierających azbest” – do pobrania, dla osób, które planują demontaż pokryć dachowych wykonanych z płyt eternitowych lub posiadają te odpady przygotowane do odbioru na paletach lub w workach typu Big Bag. Odbiór odpadów z posesji jest bezpłatny i realizowany przez wyspecjalizowaną firmę, na zlecenie Gminy Zagórz. 

Warunkiem odbioru odpadów jest złożenie formularza Wniosku o demontaż, odbiór, transport i unieszkodliwienie odpadów zawierających azbest”:

  • w siedzibie Urzędu Miasta i Gminy w Zagórzu, ul. 3 Maja 2, 38-540 Zagórz – w Kancelarii Ogólnej na parterze budynku, w godzinach pracy Urzędu,
  • przesłanie pocztą na adres:

Urząd Miasta i Gminy w Zagórzu

ul. 3 Maja 2

38-540 Zagórz

Uwaga! Dokumenty doręczane do Urzędu Miasta i Gminy w Zagórzu za pomocą środków komunikacji elektronicznej (np. portal ePUAP, e-mail) muszą być podpisane ważnym kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo ważnym podpisem potwierdzonym profilem zaufanym (podpisem zaufanym). Szczegółowe informacje dotyczące możliwości utworzenia i korzystania z profilu zaufanego zostały zamieszczone na stronie ePUAP: https://epuap.gov.pl/wps/portal

Odpady odbierane są w okresie jesiennym (najczęściej w miesiącach październik-listopad).

Do pobrania:

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności.
Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.

×