Przed
rozpoczęciem wędrówek po gminie Zagórz warto zapoznać się z krótką
historią tej ziemi. Dzisiejsze tereny Gminy Zagórz w średniowieczu
stanowiły pogranicze Węgiersko – Polsko – Ruskie. Od 1343 r. po
przyłączeniu ich do Polski przez Kazimierza Wielkiego do pierwszego
rozbioru Polski pod względem administracyjnym wchodziły w skład Ziemi
Sanockiej, będącej częścią Województwa Ruskiego ze stolicą we Lwowie.
Po
pierwszym rozbiorze Polski w 1772 r. weszły w skład Monarchii
Austriackiej, która przyłączonym terenom nadała nazwę Królestwa Galicji i
Lodomerii. W 1867 r. Zagórz stał się siedzibą jednostkowej gminy
wiejskiej.
Sytuacja taka utrzymywała się w odrodzonej Polsce do 1933
r., kiedy to Zagórz jako wieś, został włączony w skład gminy zbiorowej
Sanok. W 1954 r., decyzją Wojewódzkiej Rady Narodowej w Rzeszowie
utworzono Gromadę Zagórz z siedzibą Gromadzkiej Rady Narodowej w skład
której weszły: Zagórz, Wielopole, Zasław, Dolina, Stróże Wielkie i
Zahutyń.
W 1977 r. utworzono Miasto i Gminę Zagórz, a 1
lutego 1977 r. Zagórz otrzymał prawa miejskie. Obecnie pod względem
administracyjnym gmina składa się z miasta Zagórz podzielonego na 11
osiedli (Dolina, Nowy Zagórz, Osiedle Domków Jednorodzinnych, Żabnik,
Leska Góra, Zasław Bloki, Zasław za Torami, Stary Zagórz, Skowronówka,
Pod Klasztorem, Wielopole) i 11 sołectw: Czaszyn, Kalnica Łukowe, Mokre,
Morochów, Olchowa, Poraż, Średnie Wielkie, Tarnawa Dolna, Tarnawa
Górna, Zahutyń.
Pierwsza historyczna wzmianka o Zagórzu
pochodzi z 1412 r. W tym czasie właścicielem Zagórza był Jan z Tarnawy.
Możemy jednak domniemywać, że osada była zamieszkiwana wcześniej.
Zagórz lokowany był na prawie niemieckim, jednak akt lokacyjny nie
zachował się do naszego czasu. Graniczył on z innymi osadami tego typu,
Wielopolem, Osławą, Zasławiem, Doliną, Suszkowem, które obecnie
stanowią części Zagórza.
Kolejnymi właścicielami Zagórza byli:
Andrzej Samuel Stadnicki, Krasiccy, Franciszek Truskolaski, Wincenty
Rylski, dr Erazm Łobaczewski, Zygmunt Łobaczewski, Adam baron
Gubrynowicz.
O wzroście jego znaczenia w kolejnych wiekach świadczy
istnienie świątyń obrządku wschodniego i powstanie parafii
rzymskokatolickiej w 1750 r.
Kolejnym impulsem w rozwoju Zagórza
stała się lokacja zakonu Karmelitów Bosych na początku XVIII w.
nieopodal kościoła w Starym Zagórzu. Jednakże, swój rozwój zawdzięcza
Zagórz budowie linii kolejowych: w 1872 r. – I Węgiersko – Galicyjskiej
Kolei Żelaznej, a w 1884 r. Galicyjskiej Kolei Transwersalnej.
Wybudowano dwie stacje kolejowe wraz z infrastrukturą; nastąpił wzrost
liczby mieszkańców, utrzymujących się z pracy na kolei. Wraz z rozwojem
dróg żelaznych pojawiają się w Zagórzu pierwsze fabryki. W 1891 r.
Kazimierz Lipiński - właściciel fabryki kotlarsko – mechanicznej z
Sanoka uruchomił w wynajętych od kolei magazynach produkcję wagonów
kolejowych. W tym samym roku fabryka otrzymała pierwsze zamówienia na
cztery wagony transportowe.
Kolej nie była jedynym miejscem
zatrudnienia dla ówczesnych Zagórzan. W XIX w. zaczęto prowadzić
badania i prace w zakresie poszukiwania ropy naftowej. Na jej źródła
natrafiono w Wielopolu, gdzie powstały kopalnie tego surowca.
Rozwój
osady spowodował powstanie budynków użyteczności publicznej oraz
zaktywizował życie społeczne jej mieszkańców. W roku 1869 została
założona szkoła, posiadająca własny budynek od 1872 roku. Od początku
XIX w. na terenie Zagórza działały liczne organizacje i stowarzyszenia:
Straż Pożarna od 1886 r., Towarzystwo Gimnastyczne Sokół od 1905 r.,
zastęp harcerski, założony w 1911 r. W okresie I wojny światowej
organizacje te prowadziły działalność, mimo iż wielu ich członków
wstąpiło do Legionów Polskich. W okresie I wojny istniała na terenie
Zagórza Polska Organizacja Zbrojna. W roku 1918 mieszkańcy Zagórza brali
czynny udział w odzyskaniu przez Polskę niepodległości.
Okres
międzywojenny zaznacza się dużą aktywnością społeczną Zagórzan, a także
budową fabryki celulozy w Zasławiu. W tym okresie Zagórz zamieszkiwany
był głównie przez: Polaków, Rusinów (Ukraińców) i Żydów.
II
wojna światowa był dla Zagórza okresem trudnym. Zagórz stał się silnym
punktem oporu, a wielu jego mieszkańców związanych było z konspiracją. W
tym okresie na terenie fabryki celulozy, hitlerowcy utworzyli obóz
pracy dla Żydów, będący do 1943 r. miejscem ich kaźni. Po drugiej wojnie
światowej można zauważyć ciągły, choć powolny rozwój Zagórza.
Zwiększała się liczba mieszkańców, powstały nowe osiedla. Rozbudowie
uległ Nowy Zagórz, a na terenie Zasławia wybudowano filię sanockiego
„Autosanu” będącą największą w kraju fabryką przyczep.
Okres od 1990 r. przyniósł znaczne przeobrażenia gospodarcze i dynamiczny rozwój infrastruktury technicznej i społecznej.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności.
Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.